بایگانی‌ها

دسته‌ها

فرایند عمومی گالوانیزه سیانوری

دستور العمل عمومی گالوانیزه سیانوری

فرایند کامل آبکاری دریک نگاه:

 1- چربی گیری حلالی

2- شستشو( 2 وان)

3- چربی گیری گرم

4- شستشو ( 2 وان)

5- اسید شویی

6- شستشو ( 2 وان- ترجیحا 3 وان )

7- Descaling

8- شستشو ( 2وان)

9- گالوانیزه سیانوری

10- شستشو ( 3 وان)

11- اسید رقیق

12- شستشو (1 وان)

13- کروماته ( ابی-زرد-سبزو یا مشکی)

14- شستشو(2 وان)

15- شستشو( اب گرم)

16- لاک محافظ کروماته

از آنجاکه آنجام آبکاری با فرایند فوق ضامن کیفیت قطعات میباشد اما دربرخی از کارگاهها بجهت کاهش هزینه ها میتوان از بخش هایی از فرایند فوق صرف نظر کرد بشرط آنکه سایر مراحل با دقت بیشتری انجام گردند.

مراحلی که قابل حذف شدن هستند عبارتند از مراحل 1-2-7-8-15-16 که با حذف این مراحل طول فرایند کاهش یافته و در مصرف مواد و نیز زمان صرفه جویی خواهد شد.

شرح مراحل فرایند روی سیانیدی- سیانوری:

1-چربی گیری حلالی:

درصورتی که قطعات با لایه ای از بنزین به سالن آبکاری وارد گردند به جهت حفاظت از وانهای آبکاری حتما میبایست با نوعی از چربی گیر که قابلیت انحلال روغن را در خود داشته باشد شسته شود.

استفاده از حلالهای کلر دار بدلیل سرطانزا بودن چندی است که منسوخ گردیده است حلالهای صنعتی نظیر ََAw4-2 و Aw4-3مناسب میباشند. استفاده از بنزین تحت هیچ شرایطی توصیه نمیگردد. درصورتی که هیچ یک از مواد فوق در اختیار نباشد استفاده از ترکیبات شوینده توصیه میگردد

برای این منظورآب داغ حاوی پودرهای شوینده و تعویض .زود به زود آن ضمن داشتن صرفه اقتصادی هیچ گونه آلودگی در بر ندارد .هر چقدر اب داغتر باشد اثرآن بهتر است . البته استفاده از سیستم های بخار داغ و تحت فشار وبا آب داغ تحت فشار در چند کارخانه مورد استفاده قرار گرفته ونتایج آن مطلوب گزارش شده است .

2- شستشو

شاید یکی از مهمترین بحث های مطروحه درهرآبکاری شستشو ها باشد . وان شستشو از لحاظ حجم باید متناسب با قطعاتی باشد که درآن وارد میشود . همچنین شدت آب ورودی نیز باید متناسب با مقدار کاری باشد که برای شستشو وارد وان میگردد. .دراین میان زمان نیز از اهمییت خاصی برخورداراست.

مقدار محلول خروجی از هر بارل تقریبا 5/0 تا5/1 لیتر است که وارد وان شستشو میگردد. همچنین مقدار سر ریزرابرای وان شستشو باید درحدی نگه داشت که غلظت مواد آلاینده آن حداکثر 1% باشد. لذا برای یک وان 100 لیتری شدت سرریز باید طوری باشد که در زمان حدفاصل ورود دو سبد حداقل 10 لیترآب سرریز گردد. زمان لازم برای هر شستشو تقریبا 1 دقیقه و برای شستشوهای دوم به 5/0 دقیقه کاهش پیدا میکند.همچنین 5/0 دقیقه فرصت چکه کردن به قطعات داده شود.

3- چربی گیر گرم

با وجود اینکه گالوانیزه سیا نوری نسبت به سایرانواع گالوانبزه ازحساسیت کمتری برخوردار است اما دلایل متعدی وجود دارد که استفاده از چربی گیر گرم رالزام می بخشد.

معمولا چربی گیرها با غلظت 4 تا 7 درصد ساخته شده و دمای کاری آنها بین 70تا 90 درجه میباشد.زمان مناسب برای غوطه وری 5 تا 10 دقیقه میباشد.در صورتیکه ظرف زمان مقررچربی گیری جواب مطلوب نداد قطعا نیاز به تقویت یا تعویض دارد.

4- شستشو

شاید یکی از مهمترین بحث های مطروحه درهرآبکاری شستشوها باشد . وان شستشو از لحاظ حجم باید متناسب با قطعاتی باشد که درآن وارد میشود . همچنین شدت آب ورودی نیز باید متناسب با مقدار کاری باشد که برای شستشو وارد وان میگردد. .دراین میان زمان نیز از اهمیت خاصی برخورداراست.

مقدار محلول خروجی از هر بارل تقریبا 5/0 تا5/1 لیتر است که وارد وان شستشو میگردد. همچنین مقدار سر ریزرابرای وان شستشو باید درحدی نگه داشت که غلظت مواد آلاینده آن حداکثر 1% باشد. لذا برای یک وان 100 لیتری شدت سرریز باید طوری باشد که در زمان حدفاصل ورود دو سبد حداقل 10 لیتر اب سرریز گردد. زمان لازم برای هر شستشو تقریبا 1 دقیقه و برای شستشوهای دوم به 5/0 دقیقه کاهش پیدا میکند.همچنین 5/0 دقیقه فرصت چکه کردن به قطعات داده شود………..

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس