بایگانی‌ها

دسته‌ها

اثرات کروم بر سلامتی انسان

افراد از طریق تنفس، خوردن، آشامیدن و تماسهای پوستی کروم و ترکیبات کروم را دریافت میکنند. میزان کروم در هوا و آب بسیار اندک است. مقدار کروم در آب آشامیدنی بسیار کم است اما ممکن است که آبهای آلوده حاوی مقداری کروم 4 و کروم 6 باشند که جز انواع خطرناک کروم محسوب میشوند. اغلب افراد از طریق عذا کروم 3 دریافت میکنند. کروم 3 به طور طبیعی در سبزیجات، میوه ها، گوشت، زرده تخم مرغ و دانه ها وجود دارد. روشهای متنوع نگهداری و ذخیره مواد غذایی ممکن است، محتوای کرم مواد غذایی را تغییر دهد. اگر غذا در تانکهای فولادی یا قوطی ها نگهداری شود، مقدار کروم غذا افزایش می یابد.

کروم 3 در تغذیه انسان نقش اساسی دارد و کمبود آن موجب مشکلات قلبی، اختلال در متابولیسم و دیابت شود. اما اگر مقدار کروم 3 که انسان مصرف میکند، از حد معمول بیشتر باشد، بر سلامت انسان اثر گذاشته و به عنوان مثال، باعث خارش پوستی میشود.

کروم 6 برای انسان بسیار خطرناک است. به خصوص برای افرادی که در صنعت آبکاری ،فولاد و نساجی کار میکنند، کروم 6 خطر بیشتری دارد. افرادی که تنباکو مصرف میکنند، بیشتر از سایر افراد در معرض خطر کروم قرار دارند.

کروم 4 اثرات متعددی بر سلامت انسان دارد. معمولاً ترکیب کروم در محصولات چرمی وجود دارد. این ترکیب باعث آلرژی شدید در افراد میشود، مانند خارش پوست. با تنفس کروم 4 بینی تحریک شده و خونریزی بینی اتفاق می افتد.

سایر بیماریهایی که کروم 4 سبب میشود، عبارت هستند از:
خارش پوستی
زخم معده
مشکلات دستگاه تنفسی
ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
آسیبهای کلیوی و کبد
تغییر مواد ژنتیکی
سرطان ریه
مرگ

خطراتی که کروم برای سلامتی انسان ایجاد میکند، به حالت اکسیدایونی آن بستگی دارد. فرم فلزی کروم خاصیت سمی اندکی دارد، اما کروم 6 بسیارسمی است. اثراتی که کروم 6 بر بدن انسان بر جای میگذارد، عبارت هستند از زخم معده، آماس پوست و حساسیتهای پوستی. اگر کروم 6 و ترکیبات آن با تنفس وارد بدن انسان شود، سبب آسیبهای معده به خصوص زخم معده میگردد. علاوه بر این، مشکلاتی در مخاط دهان، مخاط بینی، گلو و حنجره اتفاق می افتد. برونشیت، گرفتگی تنفسی و تورم نیز از دیگر بیماریهایی است که بر اثر تنفس کروم 6 بروز میکنند. علائم بیماریهای حاصل از کروم 6 در دستگاه تنفسی شامل عطسه کردن، خس خس کردن، تنفسهای کوتاه و منقطع و خارش بینی است.

با توجه به برنامه سمشناسی ملی آمریکا (NTP) و لیست مربوط به آن کروم 3 ظرفیتی و ترکیبات حاصل از آن بر روی جانوران آزمایشگاهی اثر سرطانزا ندارد. اما داده های حاصل از NTP درباره کروم 6 و ترکیبات حاصل از آن، شواهد زیادی را دال بر سرطانزا بودن این عنصر شیمیایی برای جانوران آزمایشگاهی نشان میدهد. این ترکیبات کرومات کلسیم، تری اکسید کروم، کرومات سرب، کرومات استرونتیم و کرومات روی میباشند. آژانس بین المللی سرطان (IARC) فلز کروم و ترکیبات کروم 3 ظرفیتی را در لیست گروه سوم (یعنی گروهی از عناصر که سرطانزا نیستند) طبقه بندی کرده است.

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس