بایگانی‌ها

دسته‌ها

سومین نشست هم اندیشی مدیران و کارشناسان صنایع آبکاری با حضور جمع کثیری از آبکاران

زمان برگزاری: 9 مهرماه 1397

مکان برگزاری: دفتر انجمن صنایع آبکاری ایران

سومین جلسه هم اندیشی صنایع آبکاری در تاریخ دوشنبه ۹ مهرماه به دعوت هیئت مدیره انجمن صنایع آبکاری ایران با حضور نزدیک به ۳۰ نفر از مدیران و نمایندگان آبکاران در دفتر این انجمن برگزار شد.
در ابتدا، ریاست هیئت مدیره انجمن صنایع آبکاری (جناب آقای مهندس رفیعی) ضمن مروری بر موارد مطرح شده در جلسات قبلی، لزوم برگزاری این جلسات را به منظور ایجاد همدلی و اتحاد بیشتر بین جامعه آبکاری برشمردند و به ذکر برخی از اقدامات انجمن در ماه های اخیر به منظور حمایت و رفع مشکلات صنایع آبکاری پرداختند.
سپس مهندس حاجیلو (از آبکاری حاجیلو) به ذکر پاره ای از مشکلات اصلی آبکاران پرداختند نظیر:
?مسئله مالیات
?نحوه قیمت گذاری قطعات آبکاری شده
?ورود افراد بصورت غیر قانونی در این صنعت
?افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه
ایشان در رابطه با مالیات عنوان کردند که متاسفانه اداره دارایی، واحدهای آبکاری را واحد خدماتی در نظر می گیرد و نه واحد تولیدی و مالیات واحدهای خدماتی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد است که عملا آبکاران را بالاترین درصد یعنی ۲۵ درصد در نظر می گیرند. این در حالی است که واحدهای تولیدی بین ۷ تا حداکثر ۱۵ درصد مالیات پرداخت می کنند. البته وزارت صنایع با این دیدگاه که واحدهای آبکاری پروانه بهره برداری اخذ نموده اند این واحدها را تولیدی محسوب می کند ولی اداره دارایی با بیان اینکه آبکاران بصورت امانی کار را انجام می دهند از این مسئله طفره می روند. اینجاست که نقش انجمن صنایع آبکاری برای پیگیری حقوق صنفی آبکاران دارای اهمیت است.
همچنین ایشان در رابطه با ورود افراد بصورت غیرقانونی و اصطلاحا زیرپله ای در این صنعت هشدار دادند و یکی از دلایل عدم اتحاد در این صنعت را وجود این افراد دانستند و به مشکلات متعددی که این گروه در رابطه با مسئله آلودگی محیط زیست و همچنین نحوه قیمت گذاری و رقابت ناسالم بوجود می آورند اشاره نمودند.
در زمینه قیمت گذاری ایشان پیشنهاد کردند که آبکاران باید قیمت را بروز و بصورت نقدی بدهند و محاسبات بصورت آنلاین و بر اساس قیمت روز مواد آبکاری برآورد شود. بطور مثال در مجموعه ایشان در حال حاضر، قیمتها نسبت به سال قبل، ۱۸۰ درصد افزایش داشته است.
در ادامه، جناب آقای مصطفی عارفی (از آبکاری عارفی) با بیان اینکه بحث گرانی مواد اولیه یک حسن هم داشت که واحدهای زیرپله ای و غیرقانونی از گردونه خارج شوند عنوان کردند که متاسفانه بزرگترین لطمه را خودمان با اعمال غیرحرفه ای به صنف وارد می کنیم. ایشان در بحث قیمت گذاری اشاره کردند که حدود ۴۰۰ درصد به نرخمان اضافه کرده ایم و هزینه را هم اول می گیریم. همچنین ایشان به شرکت تعاونی آبکاری هم اشاره کردند که در حال حاضر هیچگونه بدهی ندارد و امکان ادامه کار آن خصوصا در بحث واردات مواد اولیه آبکاری وجود دارد.
سپس مهندس زردوز (از شرکت حدید روان) ضمن برشمردن اهمیت و جایگاه آبکاری در صنعت که متاسفانه به خوبی هم شناسانده نشده است بر لزوم استیفای حق و حقوق این صنف و ارائه راهکارها و ساز و کارهای عملیاتی بدین منظور تاکید کردند.
ایشان با اشاره به اینکه وضعیت اقتصاد کشور در نقطه عطفی قرار گرفته که قطعا امکان برگشت به رویه قبل را نخواهد داشت لزوم تطبیق همه دست اندرکاران صنعت و تجارت برای پیوند به اقتصاد جهانی را متذکر شدند. ایشان پیشنهاد کردند که انجمن مشکلات حاد صنعت را دسته‌بندی کرده و برای آن‌ها با مشورت اعضا و دیگر دست‌اندکاران، راهکارهایی را ارائه نماید. قطعا با هم صدایی کلیه اعضا، در نهایت مصوبات انجمن برای دولت و صنعت، در آینده الزام‌آور هم خواهد شد.
ایشان با اشاره به افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه پیشنهاد کردند که آبکاران با همه طرف‌ها قرارداد ببندند – قیمت تمام شده را بصورت واقعی محاسبه کنند و هزینه‌ها را بروز رصد نمایند (به عنوان مثال در شرکتشان تا 7± درصد تغییر قیمت‌ها را در محاسبات اعمال نمی‌کنند ولی تغییرات بالاتر را در نظر می‌گیرند) – فروش صرفا بصورت نقدی باشد – و در نهایت از رقابت ناسالم پرهیز کرده و قیمت‌ها را نشکنیم و یک سود متعارف 20 الی 30 درصدی را در نظر بگیریم.
مهندس فرشچی (از اعضای هیئت مدیره انجمن و مدیرعامل شرکت نیکاب شیمی) هم عنوان کردند که مشکلات پیش آمده عملا مدت‌هاست که در صنعت آبکاری وجود داشته و گریبانگیر دست‌اندرکاران بوده است. ایشان به لزوم پرداختن به مقوله آموزش (هم مسائل تکنیکی و هم مسائل مالی) تاکید کردند و دوره‌ای را که انجمن به منظور آشنایی بیشتر آبکاران در بحث نحوه قیمت‌گذاری در نظر دارد برگزار نماید را معرفی نمودند.
مهندس پاکروانفر (از شرکت زاگرس آلوم پارت) از همکاران خواستند که برای کاهش هزینه‌ها باید به سمت بازیابی مواد رفت. همچنین با حداقل سود این مرحله را گذراند و سهم مواد اولیه را بصورت نقدی با مشتریان حساب نمود.

مهندس انیسی (از آبکاری انیسی) ضمن اشاره به اینکه مشکلات صنف آبکاری عملا بازتاب اعمال خود اعضا صنف است از انجمن خواست تا نسبت به پیگیری تامین‌کنندگان مواد اولیه که ارز دولتی یا نیما گرفته‌اند و احیانا مواد اولیه را با قیمت آزاد به فروش می‌رسانند اقدام نماید.
در ادامه دیگر شرکت‌کنندگان هم نقطه نظرات خود را بیان نمودند.
در پایان مهندس مقدم (دبیرانجمن و مدیرعامل آبکاری نگین) از اعضا و دیگر دست‌اندکاران این صنعت خواستند که انجمن را تقویت نمایند و همه همدل و هماهنگ عمل کرده تا از انجمن صدایی واحد شنیده شود تا در پیگیری‌های آتی از دستگاه‌های دولتی بتوان از حقوق صنفی آبکاران به طور شایسته دفاع نمود.

✅ گزارش کامل و تحلیلی این نشستها را در شماره آینده نشریه پیام آبکار ملاحظه فرمایید.

شرکت کنندگان در این جلسه عبارت بودند از:
?عارفی / آبکاری عارفی
?نوروزخان / آبکاری رنگین
?خانم میخاییل / آبکاری کانینگ
?زردوز / حدید روان
?پاکروان فر / زاگرس آلوم پارت
?انیسی / آبکاری انیسی
?بقال زاده / رنگین پوشش
?کریمی / آبکاری کریمی
?نامور / سیمین
?قره داغی / سیماب گران
?حاجیلو / آبکاری حاجیلو
?محمدی / آبگینه فلز
?شایان منش / آذین فلز پوشش
?دهقان / آیوپاک
?روحی / فراپوشش
?محمد زاده / آبکاری انیسی
?صالحیان / آندایز آروین
?گل تراش / آبکاری گلتراش
?زمانی / آبکاری امیر
?حجت زاده / آبکاری پوشش گستر
?رفیعی / جهانتاب
?مقدم / صنایع آبکاری نگین
?فرشچی / نیکاب شیمی
?خلج زاده / جلاپردازان پرشیا
?شکوهی / پویاب فلز
?کاظمی / کیمیا صنعت
?فضل اللهی / گروه نشریات پوششهای سطحی

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس