بایگانی‌ها

دسته‌ها

روش های تعیین ضخامت پوشش و پارامترهای موثر بر آن

چکیده

نیاز مراحل کنترل، بعد از اتمام هر فرآیند تولیدی کاملاً ضروری به نظر می رسد. روش های کنترل هم به صورت مخرب و هم به صورت غیر مخرب می باشد. آیتم های موثر در انتخاب روش کنترل مناسب فرآیند ضخانت سنجی عبارتند از فرآیند پوشش، میزان ضخامت، جنس پوشش، جنس فلز پایه و… . در این مقاله سعی شده تا به معرفی بعضی روش های مختلف اندازه گیری ضخامت پوشش ها اشاره و اساس کار آنها شرح داده شود. با استفاده از اطلاعات داده شده دراین مقاله می توان یک روش مناسب برای یک منظور خاص را انتخاب نمود.

مقدمه

محدوده ضخامتی که به روشهای مختلف، اندازه گیری می شود، به ماهیت پوشش جسم پایه و دستگاه مورد استفاده بستگی دارد. هدف از تدوین این مقاله، تعیین روش های لازم، جهت اندازه گیری ضخامت پوشش های فلزی و دیگر پوششهای غیر آلی، بر روی اجسام پایه فلزی، و غیر فلزی می باشد. این روش ها بعضی از کاربردهای خاص را شامل نمی شود.
انواع روش های آزمون
برای اندازه گیری ضخامت پوشش ها، از دو روش کلی می توان استفاده نمود که توضیح آن به شرح ذیل است.

– روش های تست غیر مخرب

در صورتی که تعداد محدودی قطعه جهت تست وجود داشته باشد یا نیاز باشد تا قطعه بعد از تست سالم بماند باید از آزمون های تست غیر مخرب استفاده شود. آزمون های تست غیر مخرب دارای روش های مختلفی می باشد که برخی از آنها به شرح ذیل می باشند.

– روش های مغناطیسی

دستگاه های مورد استفاده در این روش ها، میزان جاذبه مغناطیسی میان مغناطیس دائم و فلز پایه را که به وجود پوشش بستگی پیدا می کند و یا مقاومت شار مغناطیسی عبوری از جسم (متشکل از فلز پایه و پوشش) را، تعیین می کند.
میزان خطا در این روش، معمولاً کمتر از 10 درصد ضخامت پوشش و یا 1.5میکرومتر (هر کدام که بزرگتر است)، می باشد.
کاربرد این روش ها، محدود به پوشش های غیر مغناطیسی بر روی اجسام پایه مغناطیسی و پوشش های آبکاری شده از نیکل بر روی اجسام پایه مغناطیسی و یا غیر مغناطیسی می باشد.

Ø روش جریان گردابی

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس