بایگانی‌ها

دسته‌ها

آنودایز کردن آلومینیم از نگاه متال فینیشینگ

 قطعه آلومینیومی، در هنگامی که در محلول پیل الکترولیتی به آند متصل میشود، اکسید آندی در سطح قطعه آلومینیومی شکل میگیرد. با استفاده از این فرآیند شناخته شده به عنوان آندایز کردن، فلز آلومینیوم را می­توان در بسیاری از برنامه های کاربردی که برای آن ممکن است و در غیر این صورت مناسب نیست، استفاده کرد. روند آندایز کردن به شکل یک فیلم اکسید از فلز پایه رشد می­کند بطوری که بخش جدایی ناپذیر از فلز و هنگامی که به درستی گویای خواص سایشی عالی آلومینیوم در اعمال خوردگی سخت و پوششی مقاوم در برابر سایش است. این پوشش متخلخل همچنین ممکن است با استفاده از چند روش رنگ شود.

بسیاری از روش­های اسیدی را می­توان برای آندایز کردن استفاده کرد، اما شایع­ترین روش­ها تا حد زیادی توسط اسید سولفوریک انجام می­شود. همچنین اسید کرومیک، اسید اگزالیک و اسید فسفریک در برنامه­های خاص استفاده می­شوند.

مورفولوژی اکسید تشکیل شده به واسطه شرایط استفاده از الکترولیت و آندایز کردن کنترل می شود. اگر اکسید در الکترولیت نباشد آن را فقط تا زمانی که مقاومت اکسید اجازه برقراری جریان را دهد، رشد خواهد داد. اکسید حاصل بسیار نازک، غیر متخلخل و غیر رسانا است. این ویژگی خاص اکسید آندی در تولید خازن­های الکترولیتی با استفاده از اسید بوریک و یا اسید تارتاریک مفید است.

اگر اکسید آندی کمی در محلول الکترولیت باشد، در نتیجه اکسیدهای متخلخل تشکیل شده است. بطوری که اکسید رشد کرده تحت تاثیر جریان (دی سی) اعمال شده و همچنین اکسید، حل شده و خلل و فرج را ایجاد می­کند. همین ویژگی است که به ما اجازه استفاده از رنگ اکسید با استفاده از رنگ های آلی، اشباع رنگدانه یا رسوب الکترولیت­های مختلف در منافذ پوشش در فلزات را می دهد.

با متعادل کردن شرایط مورد استفاده در فرآیند آندایز، تقریبا می­توان اکسیدهایی با هر خواص مورد نظر، از اکسیدهای نازک به اکسیدهای سخت در برنامه­های کاربردی، پوشش­های اکسیدی مقاوم استفاده شده در برنامه­های مهندسی، تولید کرد.

آلومینیوم آندایز رنگ شده در طیف گسترده­ای از برنامه­های کاربردی اعم از هدیه و وسایل تازه از طریق سیستم­های مرتب استفاده می­شود. چنین شرایطی خواستار وضعیتی مانند کاربردهای خارجی معماری یا پوشش مقاوم به سایش در شرایط ساینده به مانند چرخ­های فرود هواپیما فراتر از محدوده آندایز آلومینیوم است. فلزات گران بها و نیمه گران بها را می­توان با استفاده از آندایز آلومینیوم تکرار کرد. طلا، نقره، مس و برنج بدلی به طور منظم ساخته شده­اند.

استفاده از الکتروپولیش یا فرو بردن در محلول روشن کننده شیمیایی در رابطه با یک اکسید آندی نازک تولیدی یک پرداخت به وسیله­های دیگر تکرار نمی­شود. فلز پرداخت نشده و ناخالص تولید شده توسط اچ کردن سطح آلومینیوم، مانند پیوتر فراهم شده، اغلب مورد نظر است. همچنین فلزهای پرداخت نشده از انتخاب بسیاری از طراحان می­باشد

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس