بایگانی‌ها

دسته‌ها

اولین جشنواره صنعت آبکاری-پاییز 1389

اولین جشنواره صنعت آبکاری-پاییز 1389

اولین جشنواره صنعت  آبکاری

اولین جشنواره صنعت آبکاری با حضور اساتید ، برجستگان و فعالان صنعت آبکاری در پاییز  1389 برگزار شد.

رئیس جشنواره : جناب آقای مهندس حمید سیفی

منبع : نشریه صنعت آبکاری شماره 57

در آغاز اولین دوره جشنواره جایزه پروفسور کنعانی، پرفسور صالحی که خود نیز از دانشمندان و دلسوزان و عاشقان این مرزو بوم است چنین گفت: من این همایش را که یک همایش مشترک بین انجمن علوم و تکنولوژی سطح و انجمن آبکاری ایران است را به فال نیک می‌گیرم و می‌خواهم این جمله را که در بسیاری از سمینارها و همایش‌های کشورهای دیگر مطرح می‌شود را بیان کنم؛ که ما دور هم جمع شده‌ایم که ثروت خلق کنیم، جمع شده‌ایم که فرهنگ‌سازی کنیم و افرادی چون پرفسور کنعانی را ارج نهیم و به شناسایی این افراد برجسته و فرهیخته بپردازیم که برای پیشرفت علم، توسعه فناوری و ایجاد و خلق ثروت تعیین کننده هستند زیرا با ارج نهادن به دانشمندانی مانند کنعانی انگیزه و شوق بیشتری را در بین جوانان این مرز و بوم ایجاد می کنیم که به دلایلی امروز ترک وطن کرده‌اند و ما با پاس نهادن به دستاوردهای کنعانی‌ها می‌توانیم راه را برای ورود فرهیختگان این مرز و بوم به عرصه علم و دانش و ادب هموار کنیم و زمینه‌های پیشرفت و توسعه در تمام عرصه‌ها برای کشورمان ایران را گسترده سازیم.

صالحی گفت نقش پرفسور کنعانی با ارتباطی که با انجمن آبکاری دارند برای پیشرفت و توسعه این صنعت بسیار برجسته است امیدوارم که بعد از این ایشان با انجمن علوم و تکنولوژی سطح هم ارتباط نزدیکی داشته باشند تا بتوانیم با ایجاد ثروت و خلق فرهنگ در بالا بردن دانش افراد مشکلاتی را که کشورهای دیگر برای ما ایجاد کرده‌اند را هموار کنیم و نقش تعیین کننده‌ای در بازارهای جهانی و نیز محافل علمی داشته باشیم.

بعد از پرفسور صالحی مهندس سیفی دبیر جایزه پرفسورکنعانی با حضور در جایگاه ضمن تشکر و سپاس از میهمانان و اساتید دانشگاه ها گفت: حضور شما اعتبار ویژه‌ای به این مراسم بخشیده است وی افزود که من دیگر سخنی در ارتباط با شخصیت علمی- ادبی پرفسور کنعانی نمی‌گویم چرا که نوار سخنرانی دوست بزرگوارمان مرحوم مهندس مشکین پوش را که در گردهمایی تجلیل از ایشان برپا شده بود مجددا شنیدید و همچنین دیگر دوستان آقای مهندس قره داغی و پروفسور صالحی حق مطلب را ادا کردند ایشان با جایزه ای که پیشنهاد دادند و امشب و در حضور شما به 3 نفر اهدا خواهد شد مطمئن هستم که آبکاری ما را در دانشگاه ها و شرکت‌ها به سمتی خواهند برد که رسیدن به یک صنعت آبکاری که قدرت رقابت در سطح جهان را دارد برایمان فراهم خواهد کرد.

ایشان ادامه داد: در ادامه مختصری در مورد کارهایی که انجام شده توضیح می‌دهم  تا بیشتر در جریان روند کار قرار گیرید.  ما وقتی قرار شد که این جایزه را برنامه ریزی کنیم 2 کمیته ایجاد کردیم کمیته اجرایی و سیاستگذاری. در کمیته اجرایی، گروه داوری و در کمیته سیاستگذاری، استراتژی و ماموریت هایی را تعیین کردیم و با معرفی جایزه  از طریق مجله، حضور در نمایشگاه‌ها و همایش‌های مرتبط  کار را آغاز کردیم و سعی کردیم این جایزه را در سطح دانشگاه‌ها مطرح کنیم در زمینه چشم انداز تدوین شده (جایزه پروفسور کنعانی افتخار ایران، اعتبار جهانی)  امیدوار هستیم تا سال 1408 و یا 2030 میلادی این جایزه را نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان به عنوان یک جایزه معتبر مطرح کنیم البته باتوجه به پتانسیل‌هایی که وجود دارد این امر شدنی است و دستیابی به این آرزو قطعی خواهد بود در ماموریت تدوین شده نیز ایجاد خودباوری، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی و بهبود فرایندها به منظور رقابت و کسب بازار در سطح جهان را به عنوان ماموریت برای این جایزه قرار دادیم یعنی همین موضوعی که پرفسور صالحی گفتند ما باید تمام تلاشمان باشد که بتوانیم ثروت ایجاد کنیم زمانی ما می توانیم در رفاه باشیم و جامعه ما سطح رفاهش بالا برود که بتوانیم با دانش و صنعت و ایجاد مزیت‌های رقابتی تولید ثروت کنیم که ما دبیرخانه تصمیم گرفته‌ایم در این راستا حرکت کنیم.

دبیر جایزه پرفسورکنعانی افزود:


  • هیات داوران 7 نفرند 3 نفر از دانشگاه 3 نفر از صنعت و من هم در خدمت دوستان هستم اولین کاری که این دوستان کردند این بود که یک منشور اخلاقی برای خودشان تدوین کردند و این اعتقاد و باور را داشتند که مقالات ارایه شده را باید در چارچوب این منشور  مورد بحث و بررسی قرارداد  و  سپس نظر بدهند تا حق کسی ضایع نگردد.  

او گفت: توجه به  نکاتی که مطرح می‌شود در امتیاز دهی بسیار موثر بوده است.  

  • ترویج فرهنگ اخلاق حرفه‌ای و توجه به مسئولیت اجتماعی، امروزه این دیگر تنها تولید کنندگان نیستند که بایستی کالای خوب و استاندارد تولید کنند  بلکه امروزه در جهان مشتریان هم حاضر نیستند هر جنس یا کالایی  را بخرند اگر جنسی تولید شود حتی ارزان، اما محیط زیست را آلوده کند و یا به سلامتی انسانها در بلند مدت ضرر برساند در جهان خریدار ندارد حداقل این حرکت شروع شده است با عنوان بازاریابی سبز، خیلی مهم است که تولیدی داشته باشیم که ارزان و با کیفیت بالا باشد ولی توجه به مسوولیت‌های اجتماعی (توجه به سلامت جسمی و روانی مردم و حفظ محیط زیست) باید در راس فعالیت ها باشد و این فرهنگ در سطح جهان رو به ترویج است. و کسب و کار دارد اخلاقی می‌شود. حتما مطلع هستید که مدیران مسئول 3-2 شرکت آمریکایی به دلیل روش های غیر اخلاقی که در تولیدات و فروش داشتند توبیخ و محاکمه شدند.
  • ترویج فرهنگ افزایش بهره‌وری با استفاده از تجربیات و تحقیقات و یافته‌های کاربردی : متاسفانه در در صنایع مختلف کشورمان از جمله آبکاری، بهره‌وری جایگاه لازم را ندارد. لذا توجه افزایش بهره‌وری در مقالات و پروژه‌های بهبودی که به دبیرخانه جایزه ارایه می‌شود مورد توجه خاص هیات داوران قرار می گیرد.
  • ایجاد انگیزه واقعی و صادقانه در کارآفرینان، متخصصان، صاحبان تجربه و محققان و دانشجویان یعنی احساس گروه این است که اگر ما خوب رفتار کنیم و این مسیری را که شروع کردیم برایشان هموار کنیم مطمئن هستیم که پروژه ها و مقالات و مطالعات بسیار ارزشمندی برای کشورما به وجود خواهد آمد و علاوه بر این دانشجویان و متخصصان هم  احساس کنند کاری که ما انجام می دهیم کاری صادقانه، درست و دقیقی است و این رسالتی است که کمیته داوران برای خودش مشخص کرده است
  • رعایت اصل بی‌طرفی در ارزیابی و امتیازدهی که بدون توجه به نام و نشان افراد مورد بررسی قرار می‌گرفت.
  • رعایت اصل رازداری و امانت داری : گروه متعهد شدند برخی از مقالاتی که بنا به هر دلیلی اگر انتخاب نشوند طبق اصل رازداری و امانت داری این مقالات در بیرون درز نکند و برای صاحبش محفوظ بماند.

ایشان گفتند: کار بعدی که هیات داوران انجام دادند، تهیه دو فرم گزینش بود یک فرم گزینش تقریبا در همین چارچوبی بود که ملاحظه می‌نمایید در این فرم مقالاتی که ارتباطی با آبکاری نداشت در این مرحله حذف شدند سپس 33 مقاله  که مرتبط با آبکاری بود انتخاب شد و به مرحله بعدی رسیدند و البته مقالاتی هم درباره عملیات حرارتی و موارد دیگری داشتیم که خیلی با آبکاری در ارتباط نبود همانطور که گفته شد در فرم اولیه شناسایی و حذف شدند. اما فرم گزینشی‌مقالات مرحله دوم  در فرم 2 نام مقالات مرتبط با آبکاری در آن نوشته شد و 6 شاخص به عنوان معیار انتخاب مقاله تعریف یعنی هر مقاله‌ای با توجه به این شش شاخص مورد مطالعه قرار می گرفت این شش شاخص زیست محیطی، تحقیقاتی، مدیریتی، تجربی، تدوین و تالیف و نشر و مطالعاتی به هر یک از این شاخص ها هر داوری با توجه به برداشت خود می‌توانست نمره 0 تا 5 را بدهند و اما ضرایب شاخص‌ها متفاوت بود برای مثال شاخص  زیست محیطی از ضریب 5 برخوردار بود و مطالعاتی ضریب یک بدین ترتیب مقالاتی که از جنبه‌های رعایت مسائل زیست محیطی و بهبود فرایندها و کاهش مصرف مواد و یا نوآوری کاربردی مطرح می‌شدند می‌توانستند امتیازهای بالاتری را دریافت کنند.

در ادامه ایشان اظهار داشتند: و اما اگر بخواهیم برای شاخص های در نظر گرفته شده  تعریفی ارائه کنیم این تعاریف به شرح ذیل می باشد:

تعریف شاخص ها :

زیست محیطی: تعریف موضوع براساس شاخص‌های زیست محیطی در جهت رفع آلاینده‌های صنعت آبکاری به سمت (3Rs) باشد که منجر به کاهش آلودگی، استفاده مجدد، صرفه‌جویی مواد اولیه مصرفی … و در نهایت  با توجیه اقتصادی همراه باشد. 

تحقیقاتی: منظور از تحقیقات در این عرصه، انجام اموری است که صرفا برپایه حدس و خطا نبوده و با پشتوانه فاز مطالعاتی، طراحی صحیح از آزمایش‌ها انجام شده است و نتایج حاصل منجر به ارتقا اطلاعات طبق موضوع تعریف شده باشد. دستیابی به نوآوری در این مورد مهم است.

مدیریتی:  طرح‌های پژوهشی- کاربردی ارایه شده با لحاظ محورهای توسعه‌ای، فنی و زیست محیطی،

توجیه اقتصادی  کافی را ارایه دهد.

تجربی: براساس تجربیات محقق که طی تحقیقات قبلی و یا مهارت‌هایی که طی کار متوالی در خصوص

مـوضـوع حـاصل شده است، می بـاشد. بدیهی است پـایه تجربی کار در مـوضوع مشخص است. برای مثال

سیستم تعریف شده و نتایج حاصل در مسیر مشخص بوده و از روش حدس و خطا پرهیز شده است.

تدوین و نشر: براساس پایه کار محقق و تحقیقات پیشین وی که منجر به نشر مقاله گردیده و بسط فرآیند

 تحقیقاتی، نوآوری را داشته است که به تولید نشر جدید انجامیده است.

مطالعاتی: انجام این فاز در محورهای

       الف) جمع آوری آخرین مقالات سایت ها

       ب) جستجوی کتابخانه ای شامل:

               1- ب) جستجو در چکیده نامه های مرتبط بین‌المللی (chemical Abstract, …)

               2- ب) بررسی پروژه‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های از پیش انجام شده دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی

              3- ب) جمع آوری مقالات حاصل از انتخاب چکیده نامه‌ها

داوری در این خصوص با ردیابی موضوع عنوان شده توسط محقق و بررسی اصول مندرج در مقاله وی انجام می‌گیرد.       

معرفی تندیس

سیفی در ادامه سخنانش به معرفی تندیسی پرداخت که به برگزیدگان جایزه کنعانی اهدا می شد او گفت:

این تندیس ریتون عقاب است که آقای کنعانی در قالب یک مقاله و رساله در اوایل دهه 70 مطرح کردند که این جام متعلق به  2000 سال پیش است که آبکاری شده است و ما به عنوان نماد این جایزه انتخاب کردیم.

ساخت قالب جام براساس اندازه‌های واقعی آن انجام شد و ساخت آن توسط استاد قلمزن بهزاد ساعی انجام شده است.

او ادامه داد این تندیس از طریق الکتروفورمینگ ساخته شده است مس و نیکل حدود 1000 میکرون (1 میلیمتر ) آقای مهندس عادل محمدی از اصفهان کار آبکاری و تولید آن را انجام داده است.

بر روی این تندیس ها برای نفر اول پوششی از طلا، نفر دوم نقره و نفر سوم مس داده شده است و در تندیس اول سعی شده است که قسمت آبکاری طلای آن مشخص‌تر انجام شود.

 دبیر جایزه پرفسور کنعانی قبل از معرفی برندگان توسط مجری محترم جناب آقای مهندس قره‌داغی این نکته را یاداوری نمود که؛ در رابطه با مقالات امتیاز مساوی در مقالات نداشتیم و به همین دلیل  دبیر هیچ دخالتی در انتخاب  مقالات برگزیده نداشته و انتخاب مقالات صرفا  با رای داوران انجام شده است. و به منظور دقت بیشتر  

پس از رای گیری و انتخاب از  داوران خواسته شد که در حضور یکدیگر دلیل امتیازات داده شده را  بیان و از رای خود دفاع کنند جالب است بدانید که هر یک از داوران از رای و امتیاز داده شده خود دفاع و آن را درست می‌دانستند. ودر نظر خود تغییری ندادند. در ادامه نام مقاله ونفرات برگزیده را به شرح ذیل اعلام کردند.  

سیفی سپس به معرفی نفرات برگزیده پرداخت و گفت:

نفر اول محمدحسین ابراهیم پور با عنوان طرح تغییر قلاب‌ها جهت کاهش مصرف مواد آبکاری که  در رابطه با این مقاله باید بگویم که این مقاله با طرح های دانشگاه ها کمی در تضاد هست اما همه می دانیم که با تغییر در این قلاب‌ها چقدر ما می توانیم در مصرف مواد آبکاری صرفه جویی کنیم .

نفر دوم مریم کارگر راضی با عنوان طراحی و ساخت پایلوت حذف آلاینده از پساب آبکاری

نفر سوم محمدرضا اطمینان فر با عنو

ان پوشش‌دهی چند لایه کرم- نیکل در مقیاس نانو از طریق آبکاری که کار کارشناسی ارشدشان بود که زیر نظر دکتر سهی انجام شد.

 سپس مهندس قره‌داغی از پرفسور کنعانی دعوت کرد که برای ایراد سخنرانی به جایگاه بیاید و کنعانی چنین آغاز کرد:

1min jashnvare 1

رشته‌های تحصیلی من در دوران مهندسی علوم مواد در مقطع دکترا فیزیک جامدات و فوق دکترا الکتروشیمی  رابطه چندانی با آبکاری ندارد تا اینکه شرایطی پیش آمد که من با این صنعت مهم آشنا شدم امروز هم بسیاری از شما که حضور داشتید براساس سخنرانی هایی که انجام شد پی به اهمیت این صنعت بردید. مدتهای مدید بود که من به خاطر مسوولیتی که در خارج داشتم با صنعت آبکاری اروپا، آمریکا و حتی ژاپن آشنایی فراوانی داشتم و همواره از خودم می پرسیدم این صنعت در ایران چگونه بود چرا که من زمانی که ایران را ترک کردم مسگرهایی در ایران بودند که شاید کسانی که به سن و سال من هستند به خاطر دارند که این مسگرها چه کاری انجام می‌دادند؟ و این سوال برای من مطرح بود که آیا من یک روزی خواهم دانست که در ایران چه اتفاقی می افتد پای من به دنیای آبکاری ایران از طریق دوست دیرینم محمدی ایزد باز شد و از طریق ایشان با صنعت آبکاری ایران آشنا شدم و در اولین برخوردم تعجب می کردم که این صنعت چه پیشرفتی کرده است و نمونه‌هایی را از ایران با خود به خارج بردم تا بگویم  که در ایران در صنعت آبکاری کار تا چه اندازه پیش رفته است و در این فکر بودم که چگونه می‌شود خدمتی به این صنعت کرد و مطالبی که امشب خدمت شما از طرف دیگر سخنرانان ارایه شد مساله را روشن کرد ولی اجازه دهید که من به یک نکته‌ای اشاره بکنم من از سال 1993 مشغول همکاری و گفتمان با مدیران صنعت هستم و این کار در کشورهای اتریش آلمان سویس انجام گرفت به این ترتیب که من به این افراد مدیریت کیفیت فراگیر را یاد بدهم بخش بزرگی از این فلسفه فکری ترغیب و تشویق افراد است و تجربه 3 دهه من در صنعت و خارج از صنعت به من به وضوح نشان داده است که تشویق و ترغیب و به وجود آوردن انگیزه تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد و من حاصل این تجربه 3 دهه را می‌خواهم به صورت یک رابطه به شما معرفی کنم من فکر نمی‌کنم بین ما کسی باشد که از اهمیت این تشویق و ترغیب غافل باشد همه می‌دانیم که با این روش تا چه حد می‌توانیم افراد مختلف را در هر سطحی از معلومات که باشند به کارهای چشمگیرتری سوق بدهیم حاصل این تجارب سه دهه را به صورت رابطه ریاضی معرفی می‌‌کنم چون معتقدم رابطه ریاضی به صورت عمیق‌تر و زیباتر می‌تواند بیانگر این مساله باشد. P=f(E1,W2,C3,M4)  ما این عبارت جبری را به این صورت می‌خوانیم که که پی تابعی است از E,W,C,M

P performance =  به معنی عملکرد، توانایی، توانمندی قابلیت انجام کار را داشتن  

E= Education  تحصیلات، اندوخته های فکری، آموخته‌ها، تجربه عملی و … تمام مسایلی که قابلیتی را در انسان به وجود می آورد که موفق به انجام کاری شود

W=place work محل کار، اوضاع و شرایطی که این انسان با داشتن اندوخته های علمی و تجربی  در آن محل کار می کند یعنی شخصی از حداقل معلومات علمی تجربی برخوردار است و او در این چارچوب شروع به کار می کند فرض کنید مهندس شیمی که تحصیلاتش را تمام کرده و امروزه در یک کارخانه ای کار می کند این مهندس شیمی در یک بیمارستان مفید فایده نخواهد بود بلکه باید در محیطی کار کند که این معلومات را به کار ببرد

C= communication ارتباط تبادل افکار داد و ستد فکری چون شخصی که دارای پیش شرط ها و معلومات و محفوظات مناسبی است و در جای مناسبی هم قرار گرفته باید بتواند با دنیای اطراف خودش ارتباط معنوی و فکری داشته باشد

M= motivation  انگیزه، علاقه، مورد تشویق قرار گرفتن، ترغیب شدن به یک کار تصور کنید که یک شخصی از حد اعلای معلومات، محفوظات و توانمندی‌های برخوردار است در یک شرایط خوب به کار گماشته شده است و حتی قادر است با دنیای اطراف خودش دادو ستد فکری و معنوی داشته باشد اما کوچکترین انگیزه ای به کار نداشته باشد این شخص نمی‌تواند برای خود و جامعه ای که کار می کند مفید واقع شود بدین ترتیب می بینید که توانمندی و توانایی انسان در هر زمینه ای که باشد به این عوامل وابسته است ومنتهی جالب این است که وقتی ما این عوامل را در نظر می‌گیریم متوجه می شویم که توان این عوامل با هم متفاوت است امروزه در جوامع مدرن داشتن فقط معلومات و اندوخته های علمی چندان نقش اساسی باز ی نمی کند اما به کار گذاشتن این شخص در یک محیط کار نقش موثرتری خواهد داشت و از این مهم‌تر امکان دادو ستد فکری است که با توان 3 در اینجا نمایش داده شده است بارها و بارها جوان‌ها از من می پرسند که آقای کنعانی کدام دانشگاه خوب است که ما در آن درس بخوانیم و من جوابم به این‌ها این است که اگر شما در بهترین دانشگاه ها و بهترین استادها با بهترین کتاب‌ها باشید و نخواهید درس بخوانید هیچ فایده ای نخواهد داشت درحالی که می توانید در دانشگاه های با شهرت کم و تحت نظر استادانی که چندان مهارتی ندارند به نتایج بهتری برسید مشروط بر اینکه این انگیزه را داشته باشید به همین دلیل گاهی می بینیم که از دانشگاه های معتبر افرادی فارغ التحصیل می شوند که چندان نقشی در علم و صنعت بازی نمی کنند و بالعکس هستند دانشگاه های نسبتا کم نام تری که شخص یا اشخاصی با معلومات بهتری از آن خارج می شود با توجه به این من فکر می‌کردم که تشویق انسان‌ها چقدر مفید می‌تواند باشد پرفسور کنعانی ادامه داد:  جای خوشبختی است که آقای سیفی این مسوولیت را پذیرفتند که دبیر و سخنگوی کمیته‌ای باشند برای انتخاب و گزینش جوانان دانشمندی که نتایج چشمگیری به دست آوردند که من از صمیم قلب از استادان و دانشگاهیانی که با ایشان همکاری می‌کردند تشکر می‌کنم که  می‌دانم انتخاب چقدر مشکل است به یقین تعداد مقالات ارایه شده بیشتر از این سه تا بودند که این افراد شایسته و بایسته باید این رنج قوانین را تحمل می‌کردند و 3 نفر را انتخاب می‌کردند من دوباره از زحمات ایشان تشکر می‌کنم و به سخنانم خاتمه می‌دهم و از شما عزیزان تشکر می‌کنم که در این جلسه حضور داشتید.

سپس مهندس قره‌داغی با حضور در جایگاه از برگزیدگان جایزه کنعانی دعوت نمود و جوایز توسط پرفسور کنعانی، پرفسور صالحی، مهندس سیفی به برگزیدگان اهدا شد که مورد استقبال و تقدیر حضار قرار گرفت.

گزارش تصویری از اولین جشنواره صنعت آبکاری(جایزه پرفسور کنعانی)

1min jashnvare 5
1min jashnvare 4
1min jashnvare 11
1min jashnvare 17
1min jashnvare 8
1min jashnvare 9
1min jashnvare 10
1min jashnvare 16
1min jashnvare 6
1min jashnvare 14
1min jashnvare 15
1min jashnvare 3
1min jashnvare 12
1min jashnvare 2
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس