بایگانی‌ها

دسته‌ها

مصاحبه مهم خبرگزاری ایرنا با آقای مهندس رفیعی

مصاحبه مهم خبرگزاری ایرنا با آقای مهندس رفیعی

صنعت آبکاری با نیمی از ظرفیت خود کار می کند

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع آبکاری ایران گفت: این صنعت متاثر از تحریم ها، با نیمی از ظرفیت واقعی خود کار می‌کند و با مشکلات زیادی از جمله انتقال پول، تامین مواد اولیه، معطلی ۶ ماهه در تخصیص ارز برای ثبت سفارش کالاهای مورد نیاز و مواردی از این دست مواجه است.

«هوشنگ رفیعی طاری» امروز (سه شنبه)‌ در نشست خبری در حاشیه دومین روز از نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت رنگ، رزین و آبکاری ایران افزود: صنعت آبکاری با سابقه بیش از ۱۲۰ ساله در کشورمان، تا ۶ دهه پیش واردکننده صرف فناوری و تجهیزات بود، اما از آن زمان تاکنون در راستای داخلی‌سازی گام های خوبی برداشت.

وی بیان داشت: در بسیاری از موارد، نبود فناوری‌های لازم سبب شد تا تولید برخی محصولات این صنعت از صرفه اقتصادی لازم برخوردار نباشد، با این حال صنعت آبکاری آنقدر وسیع است که در بسیاری موارد ریزه‌کاری‌هایی منحصر به فرد وجود دارد که فناوری آن در اختیار کشورهایی خاص است و امکان داخلی سازی وجود ندارند.

به گفته این مقام صنفی، ۵۰ درصد این صنعت در کشورمان قابل تامین است، اما در نیم دیگر آن وابستگی وجود دارد، به‌طور مثال انواع سنگ‌های اصلی مورد استفاده در این صنعت از جمله سنگ‌های روی، نیکل و غیره وارداتی است و امکان داخلی سازی ندارند.

رفیعی ادامه داد: این موضوع افزایش هزینه‌های سربار را در این صنعت به دنبال داشته و منجر به افزایش قیمت محصولات نهایی شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع آبکاری ایران گفت: ‌این در حالی است که صنایع مختلفی از صنایع سنگین و مادر گرفته تا صنایع کوچک، متوسط و الکترونیکی همچون صنعت شیرآلات، ریل سازی، هواپیماسازی، اسلحه سازی، خودروسازی، قطعه سازی و غیره، خط آبکاری داشته یا نیاز به خدمات آبکاری دارند.

 وی اظهار داشت: یکی از برنامه های این انجمن، شناسایی نیازهای صنعت آبکاری و آماده کردن آنها در قالب طرح‌های توجیهی است تا از توان دانشگاه‌ها در راستای تولید علم و ثروت استفاده شده و تحقیقات آن محصول محور و کاربردی شوند.

رفیعی بیان داشت:‌ این مهم در جشنواره آینده صنعت آبکاری و جایزه «پروفسور کنعانی» ارائه خواهد شد؛ این جشنواره دو سالانه از سال ۸۹ برگزار می شود که به منظور ارتباط هرچه بیشتر صنعت آبکاری و دانشگاه شکل گرفته و در آن به ۶ مقاله برتر جوایز نقدی، لوح و تندیس جشنواره تعلق می گیرد.

وی افزود:‌ از جمله دستاوردهای برگزاری این جشنواره، ایجاد نوآوری در این صنعت، طرح های نوآورانه در صنعت پساب، متالوژی، شیمی خوردگی و غیره قابل اشاره است که در نهایت تاثیرگذاری علم و تحقیقات در کسب و کارها را به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا، نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت رنگ، رزین و آبکاری ایران، در واقع بزرگترین رویداد سالیانه حوزه صنعت رنگ و رزین در کشور و نیز منطقه خاورمیانه محسوب می شود.

امسال در این دوره از نمایشگاه ۲۳۰ تولیدکننده داخلی و ۴۰ شرکت خارجی از کشور های اسپانیا، آمریکا، فرانسه، چین، هند، آلمان، تایوان، کره جنوبی، روسیه، ایتالیا، سوئد، ترکیه، امارات متحده عربی، یونان، عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان حضور دارند.

مجموعه فرآیندهایی که تحت آن سطح قطعات فلزی یا غیر فلزی (اجسام رسانا، نیمه رسانا و نارسانا) با لایه‌هایی از فلز یا غیرفلز برای دستیابی به سطوح مناسب به منظور کاربردهای صنعتی یا صنعتی- تزئینی و کاهش هزینه تولید انجام می گیرد، آبکاری اطلاق می شود.

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس