بایگانی‌ها

دسته‌ها

مصاحبه نشریه پیام آبکار با مدیرخانه آبکار

مصاحبه نشریه پوششهای سطحی (ضمیمه پیام آبکار)  با مدیر خانه آبکار

امروز شنبه اول مهره ماه 1396 گفتگوی  تخصصی نشریه پوششهای سطحی با مدیر کل خانه آبکار صورت گرفت که مشروح مصاحبه در نشریه پوششهای سطحی شماره تابستان 96 ضمیمه پیام آبکار که در نمایشگاه آبکاریران 96 در غرفه نشریه و خانه توزیع خواهد شد.

در این مصاحبه گزارشی از فعالیتهای خانه آبکار و نیز برنامه های  پیش روی سایت ارایه گردیده است.

علاقمندان میتوانند در نمایشگاه از جزییات این مصاحبه مطلع شوند.

از غرفه خانه آبکار در سالن 12 نمایشگاه رنگ و رزین صنعت آبکاری دیدن فرمایید.

روابط عمومی خانه آبکار 

مصاحبه نشریه پیام آبکار

خانه ابکار چرا راه اندازی شد ؟ لطفا تاریخچه از فعالیت های ان و انگیزه های   اولیه تاسیس ان را بفرمایید

ما در شرکت جلاپردازان از سال 1393 بعد از استعفا از مسئولیت دبیری انجمن آبکاری بدلیل درگیری به ارایه پایان نامه دوره دکتری مدیریت خودم وقت کمتری در فعالیت های اجتماعی می گذاشتم. بعد از مدتی با توجه به احساس نیاز خود به ادامه فعالیت اجتماعی که یکی از علایق شخصی خودم میباشد تصمیم گرفتم که این فعالیت ها را بصورت شخصی ادامه دهم و از جمله فعالیت های که ضعف ان در صنعت ابکاری همیشه وجود داشت جریان اطلاعات فنی در این صنعت بود که درا ین راستا اولین گامها  را با ترجمه متون فنی تخصصی صنعت و ارایه ان در سایت شخصی شرکت بود

البته کار جمع اوری و ترویج اطلاعات فنی را من قبلا در انجمن با گردآوری و ترجمه کتابهای مختلف از جمله مجموعه از اطلاعات مورد نیاز صنعت ابکاری پایه گذاری کرده بودم که میتوان به بعضی انها که از انجام ان بسیار راضی هستم اشاره ای کنم بعنوان مثال کتاب هندبوک آبکاری در انجمن انتشار دادیم از جمله فعالیت هایی است که در این راستای ما شروع کردیم البته در گرد اوری و ترجمه و جمع بندی این کتاب افراد بسیاری ما را یاری کردند که در ابتدای کتاب به کلیه این دوستان اشاره کرده ایم  ولی از این کتاب از جمله کتابهایی است که فکر کنم سالهای سال بعنوان یکی از بهترین کتابهای صنعت مطرح خواهد بود .

 خوب این فعالیت به نظر من با توجه به اهمیت و نقش ان در توسعه دانش این صنعت درکشور من را به این فکر انداخت که فعالیت های این جنینیی را به شکلی حرفه ای تر از انچه به ان اشاره کردم پیگیری کنم و این شد که ایده استفاده از فضای مجازی به این منظور که سالها قبل توسط یکی از مدیران صاحب نام صنعت مطرح شده بود را به شکل جدی و حرفه ای پیگیری نمایم. این بود که خانه آبکار شکل گرفت.

البته دلایل دیگری هم بی تاثیر نبود از جمله سایت شرکت خودم که با شروع ارائه مقالات علمی در ان به سرعت مورد استقبال جامعه قرار گرفت بطوریکه روزانه به حدود 200 الی 300 بازدید از سایت رسید

و یا موفقیت گروه وایبری مدیران صنعت آبکاری در این حوزه که  و نیز بصورت نسبی گروه وایبری در حوزه بازار آبکاری ما را بیشتر مطمین کرد که این ایده را پیگیری نماییم

تمامی این علایق و نیازهای شناسایی شده جامعه و نیز موفقیت نسبی راه اندازی کانال تلگرامی آبکاری خانه آبکار و در ادامه راه اندازی سایت خانه آبکار هدایت کرد

همچنین بسیاری از علاقمندان به توسعه دانش ابکاری بدنبال فضایی  برای انتقال داشته های خود به جامعه بودند و نیاز بود مثلا مقالات تخصصی بصورت انلاین و طبقه بندی شده در اختیار علاقمندان قرار گیرد از جمله این موارد مدیریت محترم نشریه پیام آبکار جناب اقای فضل الهی از راه اندازی سایت خانه آبکار اولین داوطلب این کار شدند که جا دارد از ایشان کمال تشکر خود را ابلاغ نماییم.

2.کمبود اطلاعات علمی و فنی درصنعت آبکاری کاملا مشهود است خانه ابکاری در این زمینه به چه توفیقاتی رسیده است

در سایت خانه آبکاری با توجه به اینکه کلیه مقالات شرکت جلاپردازان انتقال یافت و همچنین از مقالات همکاران و نیز نشریات استفاده شده است تا کنون حدود 1300 مقاله علمی مدیریتی با طبقه بندی موجود در سایت دردسترس علاقمندان میباشد که فقط کافی است عضو سایت شوند و ازا ین اطلاعات بصورت رایگان استفاده کنند

در ضمن برنامه جمع اوری  کتب لاتین و تشکیل کتابخانه تخصصی از برنامه های خانه آبکار میباشد و همچنین بر مبنای نیاز جامعه و یا علاقمندی همکارن ما امادگی حمایت مالی ترجمه و تدوین کتب جدید را داریم تا به این فرایند کمک شود.

خبر خوش اینکه امسال برای اولین بار کتاب راهنمای صنعت ابکاری با حدود 600 صفحه ترجمه بخش زیادی از کتاب متال فینیشینگ و بعلاوه مقالات تخصصی پوشش های جدید در نمایشگاه تخصصی آبکاری امسال رونمایی خواهد شد که قرار است اگر توفیقی باشد هر ساله ویرایش جدیدی از ان بصورت تکمیل تر به جامعه ارایه شود.

در نسخه سال اولی بخش انالیزهای متال فییشیتگ با حدود 250 صفحه در این کتاب اورده شده است که البته ایراداتی در زمینه واحد های اندازه گیری دارد (که فقط ترجمه شده و تبدیل نشده است )دارد که در شماره آتی حتما اصلاح خواهد شد.

در کنار این کتاب 5 کتاب دیگر فارسی و 4 کتاب لاتین دیگر نیز رونمایی میگردد.

  1. مسئله تاسیس بورس مواد شیمیایی آبکاری مسئله ای چالش برانگیز است. با توجه به اینکه یکی از بخشهای اصلی خانه آبکار، بخش بورس آبکاری است، لطفاً در این مورد، توضیح بفرمائید؟ (اینکـه چگونه عدالت در نمایـش محصولات و خدمات رعایت می شود و اینکه چگونه موارد مطرح شده، راستی آزمایی می گردد)

در قدم اول توجه فرمایید که بازار ابکاری فقط با هدف اعلام قیمت نیست . بخش از ان جنبه یادگیری دارد مثلا من که دانشجو هستم و علاقمندم در اینده در این صنعت مشغول بکار شوم میتوانم از طریق این بخش سایت از مشخصات فنی و موارد نظیر ان مطلع گردم.

و یا مثلا در صورت نیاز به تجهیزات ازمایشگاهی بتوانم از راهنمای ان برای خرید مواد مورد نیاز استفاده نمایم

یا اگر مشتری نهایی این صنعت هستم بتوانم فعالان این صنعت در ارایه خدمات آبکاری مختلف را شناسایی کنم و بر حسب موقعیت جغرافیایی و رتبه ان آبکاری( از برنامه های آتی خانه آبکار) به انتخاب ان بپردازم.

اصولا فرهنگ کسب کار ما بصورت سنتی تمایل به زیر زمینی شدن دارد که دلیل انرا من عدم توانمندی در بازار میبینم به این معنی که اگر ما صاحب دانش مناسب تولید محصول تخصصی باشیم و به اندازه کافی از تکنولوژی وسرمایه در گردش در سطح مناسبی برخوردار باشیم اصولا شفافیت جز لاینفک عرضه محصول ما خواهد بود. ولی در شرایطی که این زیر ساختها مهیا  نیست به همین منظور قدرت کسب کارها بجای تمرکز در تولید کننده و یا مصرف کننده در دست واسطه ها میباشد.

از طرفی در دنیای امروز کانال توزیع نیز بصورت علمی در حال فعالیت هستند به شکلی که از اهداف اصلی ان ها ایجاد ارزش افزوده در مشتری میباشد که این نکته نیز در بسیارموارد توسط توزیع کنندگان رعایت نشده  وعملا کسب کار معیوب به شکلی بی سامانی را تجربه میکند که سود اصلی بجایی اینکه در خدمت تولید و یا مصرف باشد در خدمت واسطه های غیر علمی است بدون توجه به ایجاد ارزش افزوده در جامعه. البته بسیارند در صنعت ما کانالهای توزیع علمی و مسئول ولیکن اکثریت را در بازار تشکیل نمی دهند.

از این رو با توجه به استارت اپ های گوناگونی که کشور در این روزها تجربه میکند از جمله موفق های ان میتوان به شبکه اسنپ برای حمل نقل اشاره کرد که ضمن ایجاد ارزش برای مشتری با کاهش قیمت خدمات در حد 50% و نیز افزایش کیفیت خدمات در کنار افزایش شفافیت به افزایش رضایت  راننده و در کنار ان افزایش رضایت نخبگان قدرت با امکان دریافت مالیات واقعی تر ایجاد شده است. یعنی با ایجاد یک زیر ساخت مناسب فنی مدیریتی کلیه ذینفعان منتفع شده اند

در خانه آبکار تلاشی در جریان است که تا حد امکان از این الگو استفاده شود البته در کارهای تخصصی کمی پیچیدگی بیشتری وجود دارد و خوب به راحتی شرایط مثال قبلی نیست  و دلیل ان مشخصات و شرایط محصولات از پارامترهای متععدد و گاهی غیر قابل ارزیابی تشکیل شده است ولی در مجموع ما بدنبال تسهیل شرایط با هدف انتقال منابع مالی به افراد و یا سازمانیهایی هستیم که برای جامعه ایجاذ ارزش میکنند تا از این طریق با افزایش توان مالی کارآفرینان کشور بتوان در این حوزه به تسریع  رشد و توسعه این صنعت کمکی کرده باشیم

البته با چالش فراوانی بیرونی نیز روبرو هستم از جمله تغییرات شاخص های اقتصادی از جمله نسبت های ارز با ریال خوب باعث تغییر قیمت میشود و این نیاز است که بصورت دائم این قیمت ها بازنگری و به روز گردد.

این کار در حال حاضر بصورت کلی توسط کارمندان خانه آبکار انجام میشود ولی امیدواریم با توسعه اطمینان و اعتبار سایت تولید کنندگان و یا توزیع کنندگان توانمند شخصا و راسا خودشان به  روز رسانی قیمت و مشخصات محصولات خود  بپردازند تا اطلاعات مندرج در سایت قابل استناد و استفاده باشد.

  1. میزان استقبال از سایت خانه ابکار چکونه بوده است ؟

به نظر من اگر کاری در جامعه اثر بخش باشد حتما از ان استقبال خواهد شد که خوب ما در خانه ابکار قویا با هدف اثر بخشی در کسب و کار های مرتبط با صنعت آبکار در حال فعالیت هستیم و بصورت روزانه عملکرد خودمان را پایش میکنیم.

البته کار کار سختی است که چون اصولا در بسیار از حوزه ها تجربه قبلی در کشورر در این صنعت وجود ندارد و این یعنی امکان خطا را داریم .

ضمن اینکه به نظر درست که سایت حدود 2.5 سال است (اول سال 94) که راه اندازی شده است ولیکن در اردیبشت سال 96 در همایش شرکت محترم نوکیان که این فرصت را اختیرار خانه آبکار داد اعلام عمومی کردیم که ارزیابی ها نشان از مورد قبول واقع شدن این خدمات در صنعت ابکاری می دهد. ما تقریبا روزانه حدود یکصد مراجعه داریم و بصورت متوسط روزی 500 صفحه از سایت مطالعه میشود و زمان ان هم بالای 5 دقیقه است و این یعنی  که مراجعه کننده حرفه ای به سایت ما مراجعه میکند و این مارا دلگرم میکند.

5.تالار گفتگو در سایت خانه اّبکار چگونه اداره میشود؟

در حال حاضر تالار پرسش و پاسخ خانه در حالا ماده سازی زیر ساخت حضور موفق میباشد در بخش قوانین اهداف و رویکرد خانه توضیح داده شده است

البته اینجانب در این خصوص بی تجربه نیستم در سالهای 92و 93  تالار گفتگوی انجمن با همین هدف طراحی شد ه و در ان دوره بسیار موفق بود که اینجا جا دارد از جناب مهندس رفیعی (مدیرعامل شرکت پردازش فلز ) و .. تشکر ویژه نمایم که امار آن دوران نشاندهنده فعال بودن این دوستان در پاسخ گویی به سئوالات فنی را نشان می دهند که که بعد از گذشت 4  سال هنوز پرسش و پاسخ ها قابل استفاده میباشد در واقع وقتی سئوالی مطرح میشد از دوستان و همکارن صنعت خواهش میشد که به سئوالات مطرح شده پاسخ گویند که خوب بسیاری از همکارن علاقه ای به پاسخ گویی نداشتند که خوب هر کدام هم دلایل خودشتان را داشتند ولیکن بسیاری از همکاران با حضور فعال خود باعث اثربخشی این تالار شده بودند.

درا ن زمان بعلت ایکه اصولا این تالار و بیساری از کارها بصورت افتخاری بود نتواست به شکلی که شایسته بود ادامه پیدا کند .

خانه ابکار در تلاش است که کمی در این دوره جلوتر رود و از روش دیگری استفاده نماید و البته این روش هم چالش های خودش را دارد

در خانه ابکار ما برنامه داریم که از کارشناسان موظف کمک بگیریم که در حال جاضر فعلا سه نفر کارشناس و کارشناس ارشد و دکتری متخصص از واحد تحقیق شرکت خودم را موظف کرده ام که در صورت ارسال سئوال این افراد به فراخور تخصص خود پاسخگو باشند و اگر بعضی از سئوالات در حوزه تخصصیی ما نبود خوب سعی خواهیم کرد در این مرحله از روش قبل (یعنی درخ واست از افراد داوطلب علاقمند ) خواهیم خواست پاسخ گوی سئوالات باشند.التبه در تمامی موارد اماکن عضویت همه افراد فعال در صنعت و اظهار نظر در تمامی حوزه ها ازاد است  البته مطابق با قوانین تالار ممیزیز خواهد بود که ان هم فقط از نظر مواردیکه مشکلات قانونی داشته باشد را حذف خواهیم کرد . یعنی ممیزی فنی فعلا در برنامه نداریم .  در ضمن همانطور که مستحضرید در سال 93 من گروهی را در وایبر با عنوان مدیران صنعت آبکاری مدیریت می کردم که به نظر بسیار مورد استقبال صنعت قرارا گرفته بود و ما قصد داریم تمامی مباحث ان را در سایت خانه ابکار برای استفاده عموم ارائه نماییم.

  1. در رابطه با وابستیگی تشکیلاتی خانه آبکار بفرمایید؟ ایا خانه ابکار کاملا مستیقل است ؟ در حال حاضر استفاده از خدمات خانه آبکار رایگان است مسلما ادامه و استمرار این فعالیت نیازمند تامین مالی است تدر این رابطه چه برنامه ای را برایر حفظ استقلال ان در نظر دارید ؟

ببنید اصولا در مام دنیا شرکت های موفق در فعالیت های اجتماعی سهیم هستند و اصولا بعضی از فعالیت ها فقط بعنوان مسئولیت اجتماعی آن شرکتها بوده و نگاه کسب و کاری ندارند.

این فعالیت نیز بدلیل علاقه شخصی بنده به جامعه صنعت آبکاری تاسیس شده و تا به این لحظه تمامی هزنیه های ان از طرف شرکت جلاپردازان تامین شده است . ولیکن همانطور که شما فرمودید هیچ فعالیت نمیتواند بدون استقلال مالی بصورت پایدار ارایه خدمت نماید. به همین دلیل در اینده حتما بسته به شرایط سعی خواهد شد از نظر مالی سایت خانه آبکار خودش خودش را اداره نماید. التبه تا به امروز با چند نفر از دوستان و همکاران این موضوع را مطرح نموده ام که میتوانند ما را در این مسیر همراهی نمایند ولینکن هنوز توافقات نهایی نشده است.

فکر کنم اگر از نظر اثر بخشی ما بتوانیم به جایگاه هدف گذاری شده برسیم فکر کنم شاید فقط از طریق روشهایی که پیش بینی شده بتوان بدون اینکه از کیفیت و کمیت خدمات و توسعه آن کاسته شود بتوانیم بخش عمده ای از این هزینه ها را جذب نماییم.

  1. چه برنامه ای برای توسعه خانه آبکار دراینده دارید؟

باید به این نکته توچه شود که خانه ابکار با چه هدفی تشکیل شده است و چکونه میتواند در جامعه صنعت ابکاری اثر بخش باشد از این رو بسته به شرایط برنامه های طراحی شده رونمایی خواهند شد . البته در نظر داریم برای اداره خانه آبکار اتاق فکری با هدف بهبود فعالیت ها تشکیل دهیم که من از همین تیربون از علاقمند به توسعه خانه آبکار درخواست میکنم که ما را همراهی نمایند که برای کسانی که با بنده اشنایی کافی ندارند در سایت فرمی با همین هدف طراحی شده است که متیوانند از ان طریق امادگی خود را اعالم نمایند ما با کمال میل از کلیه علاقمندان کمک خواهیم گرفت.

  1. در پایان هر مطلبی ضروری دیگری را میدانید بفرمایید؟

ضمن تشکر از شما که این فرصت را اختیار ما قرار دادید تا با همکارن خود راهی که در پیش گرفته ایم را مطرح نماییم کمال تشکر را دارم.

توصیه میکنم که همکاران من حتما یه سری به سایت بزنند و همچنین در صورت امکان کتاب راهنمای خانه آبکار را تهیه نمایند.

مطالب خودم را با شعر استاد مرحوم مجتبی کاشانی بپایان می رسانم

نازنین داس بی دسته با سالهای خوشه نارسته بذری می چنید که بدست پدران ما برخاک نرخخت

باز هم منتظری

تو بهاری اری

تو بهاری اری

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس