بایگانی‌ها

دسته‌ها

رفع عیب فرآیند کروم سخت

علتراه حل
وجود چربی روی قطعهروش های تمیز کردن را مرور کنید و محلول های چربی زدایی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کارآمد هستند.
جوش‌ها، محلول اچ و سطح حمام کروم را برای علائم روغن یا چربی که ممکن است ناشی از موارد زیر باشد بررسی کنید:
(الف) لایه ای از چربی بر روی سطح تمیز کننده قلیایی
(ب) شکاف ها یا سوراخ های ضربه خورده در قطعه.
(ج) منابع خارجی، به عنوان مثال. ماشین کاری غیر ضروری و اضافه
پوسته اکسید روی قطعاتدر اسید قرار دهید یا با روش های دیگر به صورت مکانیکی حذف کنید
حلالیت فلز کاتد در الکترولیت.هنگام آبکاری قطعات غیر آهنی پس از قراردادن قطعات در محلول سریعا مدار الکتریکی را برقرار کنید و مطمئن شوید تمام کاتدها بلافاصله دارای ولتاژ کامل هستند.
اختلال در جریان الکتریکیاگر قطع جریان طولانی شد، قبل از از سرگیری پوشش دهی به مدت 10 ثانیه لایه لمینت شده بر روی قطعه را در محلول اچینگ کروم حذف کنید.
پوشش قبلی کروم روی قطعاتقبل از اعمال پوشش جدید آن را آب برداری کنید
لایه میانی غیر چسبندهاطمینان حاصل کنید که هر گونه پیش پوشش فلز دیگری، مانند نیکل، محکم به پایه چسبیده است.
عدم اچ کردن فلزات آهنی قبل از پوشش.تمام قطعات آهنی و استیل را طبق دستورالعمل اچینگ آن آماده سازی کنید.
محلول اچینگ اشتباه استبررسی کنید که روش اچینگ برای قطعاتی که قرار است آبکاری شود مناسب است و اچینگ به خوبی انجام می‌شود.

علتراه حل
ذرات جدا شده چربی یا وکس متوقف کننده.به تمیز کردن و حذف آثار موم پس از تمیز کردن توجه ویژه ای داشته باشید.
حباب های گاز به دام افتادهبا تعلیق کار در یک زاویه دیگر از نقص جلوگیری کنید

علتراه حل
مواد جامد معلق در محلول. اجازه دهید مواد معلق ته نشین شود، سپس محلول را در مخزن فولادی جوش داده شده تمیز سیفون کنید و قبل از جایگزینی محلول، لجن کرومات سرب و غیره را از مخزن آبکاری جدا کنید. (این در مورد راه حل های خودتنظیمی، به عنوان مثال کاتالوت هارد صدق نمی کند.)
مواد جامد روی سطح کاتد در صورت امکان از ایجاد لکه کربنی هنگام اچ کردن اجتناب کنید، در غیر این صورت باید با مسواک زدن دستی از سطح کار جدا شود. به طور کامل تمام ذرات پودر تمیز کننده را حذف کنید.
سوختن به دلیل چگالی جریان بیش از حد.جریان را با کاهش ولتاژ اعمال شده کاهش دهید تا رسوب صاف به دست آید. با استفاده از یک محافظ پلاستیکی یا یک مشعل مانند یک قاب دور، از ایجاد و رشد ندول در انتهای قطعات جلوگیری کنید.
فلز پایه خیلی زبر یا دارای برش های فلزی چسبنده.آسیاب کنید یا به صورت مکانیکی براق کنید تا سطح صاف تری داشته باشید. به طور متناوب می توان از پولیش الکتریکی استفاده کرد.

علتراه حل
پوشش در چگالی جریان خیلی کم.ولتاژ را افزایش دهید تا حداکثر چگالی جریان مجاز را بدون “سوزاندن” بدست آورید.

علتراه حل
تجمع هیدروژن در حین پوشش.تمام قطعات فولادی سخت شده یا با کشش بالا را قبل و بعد از آبکاری با کوره یا حرارت، عملیاتی کنید تا هیدورژن خارج شود.

علتراه حل
رابطه معیوب بین دما و چگالی جریان، معمولاً با “سوختن” پوشش مرتبط است.دمای محلول را اگر کمتر از حد نرمال است افزایش دهید
و اگر بیش از حد بود چگالی جریان را کاهش دهید.
جریان زیاد در دمای پایین منجر به رسوبات دانه ای ناهموار می شود.

علتراه حل
دمای بسیار بالا نسبت به چگالی جریان استفاده شده.
دمای حمام را در صورت بالاتر بودن از حد تعیین شده کاهش دهید و در صورت پایین بودن، تراکم جریان را افزایش دهید.
ب) محلول نامتعادل.نمونه ای از محلول را برای آنالیز شیمیایی ارسال کنید.

علتراه حل
انفعال موضعی سطح. انفعال غیر معمول است، اما ممکن است در کارهای نیکل اندود رخ دهد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که چنین اقلامی قبل از رسوب کروم به خوبی حکاکی شده اند.
محلول نامتعادل.نمونه محلول را آنالیز کنید
توزیع نابرابر جریاناقلام را طوری قرار دهید که از یکدیگر محافظت نکنند و در صورت لزوم آندها را مجدداً مرتب کنید یا از آندهای کمکی استفاده کنید.
جریان خیلی کم. چگالی جریان را افزایش دهید و مطمئن شوید که کنتاکت ها کارآمد هستند و آویزان ها قادر به حمل آمپر لازم هستند.
دمای بالای حمام محلول را خنک کنید یا با افزایش چگالی جریان، بازده کاهش یافته را خنثی کنید.
محتوای بالای کروم سه ظرفیتی محلول، همانطور که توسط تجزیه و تحلیل نشان داده شد.با افزایش سطح آند، برای تبدیل مجدد ترکیبات کروم سه ظرفیتی به اسید کرومیک، از زوال بیشتر جلوگیری کنید.
تشکیل محفظه های گاز.اقلام را به گونه ای معلق کنید که هیدروژن تکامل یافته در سطح کاتد در جیب ها یا فرورفتگی ها گیر نکند، بلکه بتواند آزادانه به سطح محلول برود.

علتراه حل
شرایط الکتریکی معیوب، مانند تماس ضعیف، جریان کم یا قطبیت معکوس.جریان معکوس با حکاکی شدید سطح اجناس نشان داده می شود. قطبیت را تست کنید، تمام اتصالات را تمیز کنید، آندها را بررسی کنید و شرایط الکتریکی را به طور کلی بررسی کنید.
خطای خروجی آلودگی با اسید کلریدریک یا به هم خوردن تعادل در اثر ورود اسید سولفوریک از مخزن اچینگ. آلودگی با اسید کلریدریک نیز با خوردگی آندها نشان داده می شود. برای جلوگیری از ورود این اسید، که بسیار مضر است و به راحتی قابل حذف نیست، باید مراقب باشید. افزودن اکسید نقره باعث حذف کلریدها می شود اما گران است. به همین دلیل تمام قسمت هایی که جدا شده اند، به خصوص قطعات توخالی، باید کاملاً چرخانده شوند. اسید سولفوریک ممکن است با افزودن محلول هیدروکسید باریم به صورت سولفات باریم نامحلول رسوب کند، اما مقدار آن بسیار مهم است و باید با تجزیه و تحلیل محلول کروم مشخص شود.

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس