بایگانی‌ها

دسته‌ها

علتراه حل
وجود مواد جامد معلق در محلول آبکاری.محلول را فیلتر کنید یا به طور متناوب اجازه دهید حمام یک شب بماند، سپس قسمت عمده محلول شفاف را در یک مخزن فولادی تخلیه یا سیفون کنید. چند لیتر آخر حاوی هرگونه رسوب را دور بریزید و قبل از تعویض محلول شفاف، مخزن آبکاری را تمیز کنید.

علتراه حل
وجود مواد جامد معلق در محلول آبکاری.محلول را فیلتر کنید یا به طور متناوب اجازه دهید حمام یک شب بماند، سپس قسمت عمده محلول شفاف را در یک مخزن فولادی تخلیه یا سیفون کنید. چند لیتر آخر حاوی هرگونه رسوب را دور بریزید و قبل از تعویض محلول شفاف، مخزن آبکاری را تمیز کنید.

علتراه حل
اتصال مشکل دار (معیوب) یا قطبیت معکوس جریان.اتصالات را چک و اصلاح نمایید
غیر فعال بودن کاتد سطح غیرفعال را با پولیش کردن، برس زدن یا اچ کردن قطعات تمیز نمایید.
سیانید آزاد بیش از حد، که به آزاد کردن هیدروژن کمک میکند و باعث ترجیح رسوب برنج بر روی فلزاتی مانند چدن و ​​سرب میشودسیانید مس و سیانید روی را به مقدار مناسب اضافه کنید. به دستورالعملهای نگهداری محلول برنج مراجعه نمایید.

علتراه حل
سیانید آزاد بیش از حد که معمولاً با تشکیل گاز زیاد در کاتد و با ظاهر کریستالی روشن آندها مشخص می شود.مقدار سیانید آزاد محلول را بررسی کنید و سیانید آزاد اضافی را تصحیح کنید.
سیانید آزاد ناکافی، که با وجود لجن یا لجن سفید مایل به سبز بر روی آندها و قطبش حاصل مشخص می شود.مقدار سیانید سدیم آزاد را تعیین کنید و مقدار مورد نیاز سیانید سدیم با عیار بالا را برای تصحیح محلول اضافه کنید.
وجود چربی، اکسید یا کدر شدن روی فلز قبل از آبکاری.فرآیندهای تمیز کردن را مرور کنید و محلول های چربی زدایی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کارآمد هستند. سطح محلول برنجی و محلول های برنجی را از نظر وجود علائم روغن یا چربی بررسی کنید که ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

1. لایه ای از چربی بر روی سطح تمیز کننده قلیایی
2. شکاف ها یا سوراخ های ضربه خورده در قطعه، یا
3.منابع خارجی، به عنوان مثال. ماشین کاری غیر ضروری و اضافه
فلس یا اکسیدها باید با سندبلاست یا غوطه ور کردن در اسید حذف شوند
اسیدی بودن سطح هنگامی که در محلول آبکاری قرار می گیردبهبود جریان آب و اضافه کردن سیانید قبل از مرحله آبکاری

علتراه حل
دمای بسیار بالا محلولدمای کاری را به 50 درجه سانتیگراد یا کمتر کاهش دهید.
کمبود آمونیم یا کلرید آمونیوم1.5 تا 3 گرم در لیتر کلرید آمونیوم اضافه کنید
کمبود روی در محلول.مقدار روی را با افزودن سیانید روی با مقادیر 0.6 گرم در لیتر تا زمانی که رنگ بازگردد، اصلاح کنید.
مقدار نامناسب سیانید آزادبا تیتراسیون بررسی کنید، و اگر بیش از حد است، تصحیح کنید
چگالی جریان نامناسب معمولا خیلی کم تأثیر تغییرات در ولتاژ و چگالی جریان اغلب قابل توجه است، اما با شرایط کاری و نوع محلول متفاوت است با توجه به شرایط کاری چگالی جریان را تا مقدار مناسب افزایش دهید

علتراه حل
این نقص به دلیل تراوش کردن محلول آبکاری است که در منافذ فلز محبوس شده است و عموماً محدود به ریخته گری است.در موارد شدید که فلز بسیار متخلخل است، اجتناب از مشکل دشوار است، اما ممکن است با چرخاندن چندین بار آبکاری شده در آب سرد و آب جوش، قبل از خشک شدن نهایی، به حداقل برسد. یک روش جایگزین این است که کار را پس از چرخاندن در محلول 5 گرم در لیتر تارتارات هیدروژن پتاسیم در آب خیس کنید و دوباره قبل از خشک شدن تکان دهید.

علتراه حل
دمای خیلی پایینمحلول را گرم کنید. حمام هایی که در دمای اتاق استفاده می شوند هرگز نباید کمتر از 15 درجه سانتی گراد (60 درجه فارنهایت) کار کنند. محلول های گرم شده معمولاً در دمای 40 تا 50 درجه سانتیگراد (100 تا 120 درجه فارنهایت) کار می کنند اما ممکن است گرمتر نیز استفاده شوند.
کمبود مس در محلول. نمک مس را به میزان 5 گرم در لیتر (0.8 اونس/گال) اضافه کنید تا رنگ دوباره به دست آید.
کمبود سیانید آزادبا تجزیه و تحلیل بررسی کنید و مقدار مورد نیاز سیانید سدیم با عیار بالا را اضافه کنید
چگالی جریان نامناسب. معمولا خیلی بالاستکاهش در ولتاژ و چگالی جریان عموماً باعث افزایش مقدار رسوب مس در آبکاری برنجی تزئینی می‌شود، اما با محلول‌های با رسانای بیشتر که برای اتصال لاستیکی استفاده می‌شود، اثر معکوس دارد

علتراه حل
عدم وجود سیانید سدیمسیانید سدیم با عیار بالا را همانطور که با تجزیه و تحلیل تعیین می شود اضافه کنید یا به میزان 3 گرم در لیتر (J oz/gal) اضافه کنید تا زمانی که آندها تمیز شوند و دیگر قطبی نشوند.

علتراه حل
سیانور بالای محلولمقدار سدیم سیانید آزاد را بررسی کنید و اگر بسیار بالاتر از حد نرمال است، مقدار اضافی آن را خنثی کنید.

علتراه حل
عدم حذف آخرین آثار محلول آبکاری از سطح، به دلیل گردش ناکافی یا استفاده از آب آلوده. بعد از آبکاری کار را کاملاً بشویید. واکنش آب ریزش نهایی را مرتباً با کاغذ تورنسل آزمایش کنید و قبل از قلیایی شدن آب را عوض کنید.
بافت اسفنجی پوشش، و حفظ الکترولیت.محتوای سیانید آزاد محلول را بررسی کنید و در صورت کم بودن، کمبود آن را با سیانید سدیم با عیار بالا جبران کنید. در غیاب امکانات تحلیلی، از 1.5 تا 3 گرم در لیتر سیانید سدیم اضافه کنید و در صورت لزوم، تا زمانی که پوشش درست شود، مقدار بیشتری اضافه کنید.

علتراه حل
آلودگی محلول با سرب و در نتیجه رسوب پراکسید سرب روی آندها.از مخزن سربی برای محلول استفاده نکنید، یا از آندهای برنجی تجاری که ممکن است حاوی سرب به عنوان ناخالصی باشند استفاده نکنید. منبع آلودگی را حذف کنید و سرب را از محلول با برداشتن و تمیز کردن آندها در فواصل زمانی مکرر، هر زمان که به شدت پوشش داده می شوند، از بین ببرید.

علتراه حل
کمبود آمونیوم کلرید1.5 تا 3 گرم در لیتر کلرید آمونیوم اضافه کنید. این کار ممکن است مقدار فلز روی محلول برنج را افزایش دهد و رنگ آن را تغییر دهد، اما این اثر ممکن است با تنظیم دما و چگالی جریان خنثی شود.

علتراه حل
سیانید آزاد بیش از حد یا عدم وجود فلز در محلول.مقدار سدیم سیانید آزاد را با تجزیه و تحلیل تعیین کنید و اگر بیش از حد بود تصحیح کنید.
اگر مقدار سیانید زیاد نباشد و نقص به دلیل کمبود فلز باشد، نمک برنج ممکن است به نسبت 25 گرم در لیتر، برای رفع کمبود اضافه شود.

علت راه حل
انباشت کربنات ها به دلیل تجزیه مداوم سیانید در یک دوره طولانی استفاده از محلول و واکنش با دی اکسید کربن هوااگر محلول قدیمی است و
آنالیزها نشان می دهد که تقریباً عاری از فلز شده است، محلول را دور ریخته و دوباره درست کنید.
اگر محلول همچنان حاوی مقدار زیادی فلز باشد، با سرد کردن حمام در هوای سرد و سپس ابا جدا کردن بلورهای تشکیل‌ شده عمر محلول را افزایش دهید. برای جدا کردن کریستالها از یک بیل فولادی ساده استفاده شود و سپس محلول را با آب رقیق کنید مجدداً به سطح مورد نظر برسانید.

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس